Ik beschouw mijn werk eerder als ambachtelijk dan als Kunst. Er is geen sprake van een concept en geen andere bedoeling dan het creatieve proces zelf en het resultaat daarvan. Het uitgangspunt is porselein. Daarvan maak ik schalen, vazen en andere containervormen. Ieder werkstuk is anders, elk dessin is uniek. Het meeste werk is geschikt voor gebruik maar functionaliteit is bij voorkeur ondergeschikt aan artistieke en decoratieve overwegingen. Glazuur laat ik vaak achterwege, zeker aan buitenkanten, omdat ik vind dat er aan het werk zonder glazuur meer te beleven is. Ongeglazuurd porselein is van nature zijdemat en voelt fluwelig, niet als glas maar als steen dat is gepolijst door de elementen. Ik vind dat tactiele aspect een toegevoegde waarde voor mijn werk.
Porselein is uitdagend materiaal. Qua structuur is het fijn en glad maar het is tegelijk weerbarstig. De gevaren van scheuren en vervormen tijdens het drogen en stoken liggen altijd op de loer. Dat maakt het werken met porselein vrij technisch. Het voorkomen van schade vraagt veel aandacht, geduld, zorgvuldigheid en goede timing.
Porselein is wit en laat zich goed mengen met kleurpigmenten. Op die manier ontstaat door-en-door gekleurd materiaal in prachtige heldere tinten. Mijn werkwijze is verwant is aan Nerikomi, een Japanse techniek. Met dunne lapjes ingekleurd porselein maak ik het dessin, als een soort collage. Daarin verwerk ik motieven, patronen, abstractere vormen. Zo’n collage rol ik uit tot een vlakke plaat en die vorm ik om tot een 3D-object zoals een schaal of een vaas. Bij die bewerking raakt het dessin vaak uitgerekt, vervormd of zelfs beschadigd. Dat maakt het proces spannender en het resultaat levendiger. Door de hoge stooktemperatuur (1240 °C/Cone 7) verglaast het porselein en wordt het ook zonder glazuur vrijwel waterdicht. Alleen bij vazen breng ik aan de binnenkant een laagje transparant glazuur aan, voor de zekerheid.
Waar het in mijn werk om draait is vorm, dessin en kleur. En dat die samen een geheel zijn. De vorm is een keuze, esthetisch maar ook rationeel want ik zoek vorm die niet alleen mooi is, maar ook uitvoerbaar in porselein en in principe functioneel. Het dessin ontstaat in een intuïtiever proces. Ik besteed hier steeds meer aandacht aan en verheug me over de ontwikkelingen. De kleuren kies ik puur op gevoel. Ik neig naar eenvoudige klassieke vormen, gestileerde dessins en een beperkt kleurenpalet in zachte matte tinten.
Begin jaren 2000 heb ik de 3-jarige Opleiding Ambachtelijke Keramische Technieken aan de NKO in Gouda (destijds SBB Gouda) gevolgd en in de loop van de tijd nog een paar losse leerjaren. Sinds 2010 werk ik fulltime als zelfstandig keramist en keramiekdocent. De afgelopen paar jaar heb ik me toegelegd op het werken met ingekleurd porselein. Voor een indruk van mijn werk klik je op “Galerij”.